Burger
Close
Anti-Monument for the Shrimp, Justyna Górowska’s project in Utah, USA

Antypomnik dla krewetki, Utah, USA
Projekt ecosexualnego ślubu z Krewetkami z Salt Lake City
aplikacja AR + realizacja filmu.
we współpracy z Ewelina Jarosz, Anna Sprinkle, Beth Stephens

1.09 – 21.09.2021


Rezydencja artystyczna zakłada realizację projektu Antypomnik dla krewetki – pracy artystyczno-badawczej oraz kilkunastominutowego filmu artystycznego (wideo-art) dotyczącego pracy artystycznej Spiral Jetty (1970) Roberta Smithsona. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych prac powstałych w nurcie land artu zostanie zreinterpretowana i przepisana dla narracji ekologicznie zaangażowanej.

Kluczowym elementem filmu, który ma powstać w efekcie przeprowadzenia terenowych badań artystycznych, będzie otaczająca prace landartową fauna i flora, a w szczególności zamieszkujące jezioro krewetki solankowe (Artemia franciscana). Celem pracy badawczej zrealizowanej podczas rezydencji jest wskazanie na koszty środowiskowe, skrywane za atrakcyjnym różowym zabarwieniem Wielkiego Jeziora Słonego, związanych z przełomem spożywczym (eksport krewetek solankowych).

Elementem filmu będzie performance wykonany z zaproszonymi do współpracy prof. Elizabeth Stephens (Wydział Sztuki Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz) oraz Anną Sprinkle. W warstwie choreograficznej i kostiumowej performance będzie nawiązywać do kultur rodzimych stanu Utah, jak i polskiej etnografii oraz słowiańskiego folkloru. W efekcie głębokiego artystycznego badania powstanie również nowatorska dokumentacja do planowanego w ramach projektu archiwum błękitnej humanistyki, wykorzystującego technologie rozszerzonej rzeczywistości (w postaci aplikacji AR, wizualizującej model 3D krewetki) do celów nowoczesnej edukacji ekologicznej.

W projekt zostaną zaangażowane artystki i wykładowczynie Uniwersytetu Santa Cruz w Kalifornii, Annie Sprinke oraz prof. Elizabeth Stepehens, a także lokalne organizacje ekologiczne, aktywistki i aktywiści z Utah oraz pozaludzkie istoty zamieszkujące Wielkie Jezioro Słone i Rozel Point, gdzie ulokowana jest Spiral Jetty. W twórczym dialogu między badaczkami, artystami, tradycją sztuki ziemi oraz ideami Smithsona zbudowana powstanie ratownicza narracja, przekierowująca uwagę społeczną z dzieła na jego naturokulturowe otoczenie. Podobnie jak Spiral Jetty jest ono w stanie ciągłego rozpadu i transformacji (Smithsonowskie pojęcie entropii), domagając się naszej czujności i troski.