ANNA BAUMGART “Strzez sie tych miejsc” / “Beware of These Places” at Galeria Sztuki BWA OLSZTYN, opening 26.01.2012


Hipoteza skradzinonego obrazu, 2009

Bombowiczka, 2004

ANNA BAUMGART

Strzez sie tych miejsc

Beware of These Places

**solo show w/at Galeria Sztuki BWA Olsztyn,

**opening 26.01.2012 at 6pm

**Curator: Agnieszka Rayzacher

**Collaboration: lokal 30, Warszawa

**exhibition open 27.01. – 01.03. 2012

_____

wernisaz: 26 stycznia (czwartek), godz. 18.00

(sala glówna, kameralna, hol)

Kuratorka: Agnieszka Rayzacher

Wspólpraca: lokal 30, Warszawa

wystawa czynna: 27 stycznia – 1 marca 2012

_______________

W dniu kiedy mieszkancy Eutropii czuja, jak ogarnia ich znuzenie, i nikt juz nie moze zniesc swego zawodu, krewnych, domu i ulicy, ludzi, którym nalezy sie uklonic lub którzy mu sie klaniaja, wówczas cala ludnosc postanawia przeniesc sie do pobliskiego miasta, które czeka puste i jak nowe [….]

Anna Baumgart jest artystka o szczególnej wrazliwosci spolecznej, otwarciu na to, co przemilczane, wyparte i nierozwiazane. Artystka snuje refleksje krytyczna nad kondycja ludzka i spoleczna, odwolujac sie do problemu pamieci historycznej i kulturowej. W tym duchu zrealizowala m.in. cykl rzezb figuratywnych inspirowanych fotografia prasowa, efemeryczna instalacje w postaci wielokropka unoszacego sie w miejscu kladki laczacej kiedys dwie czesci warszawskiego getta, a takze wideo „Swieze Wisnie” (2010), w którym podejmuje temat przymusowej prostytucji w nazistowskich obozach koncentracyjnych oraz przemocy seksualnej wobec kobiet. Mimo róznorodnosci dzialan, osia twórczosci Anny Baumgart nieodmiennie pozostaje rzeczywistosc spoleczna, jej doswiadczanie oraz oddzialywanie na jednostke. Artystke cechuje tez niezwykle wyczucie tego, co aktualne w kontekscie spolecznym i kulturowym, swiadomosc heglowskiego Zeitgeist.

Dlatego tez tematem swojej wystawy indywidualnej w Olsztynie uczynila plynna tozsamosc, o której Zygmunt Bauman pisze: Na niedosieglym, uparcie oddalajacym sie horyzoncie majaczy tozsamosc wyznaczana wylacznie za pomoca tego, co odróznia ja „od calej reszty”: od wszystkich tozsamosci znanych, nazwanych i uznanych, a wiec wyraznie okreslonych. Tozsamosc hybrydyczna pozostaje jednak nieuleczalnie zalezna od owej „reszty”. Nie posiada swojego ustalonego modelu, który moglaby nasladowac i imitowac. Potrafi tylko przetwarzac i przerabiac…

W tym kontekscie nie bez znaczenia jest zatem miejsce ekspozycji, Olsztyn – miasto wielokrotnie zmieniajace tozsamosc, w szczególny sposób predestynowane do przedstawienia tu wystawy dotyczacej tej plynnosci, zarówno w odniesieniu jednostek, jak i do calej spolecznosci. /Agnieszka Rayzacher/

Patronat medialny: TVP Olsztyn, Telewizja Olsztyn, Gazeta Olsztynska, Polskie Radio Olsztyn, Olsztyn24.com, Artinfo.pl

_________________________________

Anna Baumgart

Artystka postkonceptualna, rezyserka i scenografka. Wystawia w kraju i za granica, m.in.: w Brooklyn Museum of Art, NKB i Kunstwerke w Berlinie, Museum on the Seam w Izraelu, Casino Luxemburg w Luksemburgu, CCA w Moskwie, Rydze, Zachecie Narodowej Galerii Sztuki i CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jej prace znajduja sie w prestizowych kolekcjach sztuki, m.in.: Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachecie Narodowej Galerii Sztuki, Kolekcji Parlamentu Europejskiego, Muzeum Górnoslaskiego, Kolekcji Warminsko-Mazurskiego Towarzystwa Zachety Sztuk Pieknych w Olsztynie. Film „Swieze wisnie” z 2010 r. prezentowany byl na licznych miedzynarodowych festiwalach sztuki wideo i dokumentu: Videobrasil w Sau Paulo, Videonale w Bonn, Nowych Horyzontach, Watch Docs, zostal nagrodzony tez nagroda publicznosci dla najlepszego filmu wideo na festiwalu LOOP w Barcelonie. Zwiazana z warszawska galeria lokal_30 od poczatku dzialania galerii w 2006 r. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Video artist, author of performative actions, installations, sculptures and theatre set design, remarkably perceptive to the unstated, traumatic, repressed and unsettled. Already her first videos from the early 90s, tackling the themes of gender and feminism, demonstrate exceptional social sensitivity. Come the next decade, her works gain formal elaboration, displaying increased awareness of the medium. Still, Baumgart pursues critical reflection on the human and social condition, progressively addressing historic and cultural memory. Hence, a cycle of press photograph-inspired figurative sculptures, ephemeral installation of an ellipsis levitating in the historic Warsaw ghetto, or her latest video Fresh Cherries (viewer’s choice award for the Best Video at LOOP Art Fair Barcelona in 2011). Against the variety of artistic activities, Baumgart’s practice is centred on social reality, its experience and impact on the individual. Artist works with lokal_30, Warszawa, since the beggining of the gallery in 2006. Lives and works in Warsaw