artystki: Dorota Kozieradzka, Anna Panek, Irmina Staś, Maryna Tomaszewska
kuratorka: Marta Czyż
Wystawa trwa: 17.01 –9.02.2025
Anna Coatman recenzując debiutancką książkę non-fiction pisarki i naukowczyni Helen Charman „Mothers state” śledzi kulturową fiksację na temat macierzyństwa lub też matkowania w sztuce i literaturze. Odnosi się w niej do klasycznie pojmowanej dychotomii pomiędzy rodzeniem dzieci, a tworzeniem sztuki, gdzie musimy wybierać pomiędzy tymi dwoma zadaniami-rolami. Charman rozdziela rzeczownik „macierzyństwo”, który oznacza stan bycia matką, od czasownika „matkować” oznaczającego wykonywanie aktów opieki nad innymi, niezależnie od tego, czy ich urodziliśmy, czy nie. Ostatnie dekady w sztuce należały i wciąż należą do procesu ujawniania sztuki kobiet – tych zupełnie niewidocznych lub tworzących za plecami artystów o wielkich nazwiskach, często, jak wiadomo, przy ich współudziale. Ich status dzisiaj wypełnia sztuka feministyczna oraz herstorie ujęte w akapitach historyczno-sztucznych publikacji lub dedykowanych wystawach.
Wystawa Alma Mater PROLOG ujawnia podzbiór w matematycznym kręgu Eulera artystek, matek i akademiczek, ilustrując relacje na ich przecięciu, ukazując to, w jaki sposób współgrają ze sobą, a gdzie są od siebie niezależne. Wyjaśnia różnice pomiędzy macierzyństwem, a matkowaniem.
Alma Mater to z łacińskiego tłumaczenia matka karmicielka. Tak też określano średniowieczne szkoły wyższe, uniwersytety i akademie. Wystawa w BWA Zielona Góra porusza temat wpływu macierzyństwa na dobrostan współczesnych artystek i wykładowczyń akademickich. Wiadomo, że te światy się przenikają i zderzają. Macierzyństwo odbija się na ich twórczości w różny sposób, także poprzez prozaiczne jej elementy jak czas jej poświęcony, zmęczenie, koncentracja, a także wybór tematów. Doprowadza często do momentu, kiedy staje się stałym tematem poruszanym w pracach. Wystawa o matkach karmicielkach sprawdza w jaki sposób kobiety umieją łączyć te trzy role, jak one na siebie wpływają i jaka jest ich cena.
Działanie w sobotę, 18 stycznia o godz. 12:00 odniesie się do historii wystaw w Zielonej Górze, ściśle powiązanych z BWA: „My nie śpimy” (akcja w ramach wystawy i Sympozjum Plastyki „Złote Grono” z 1966 roku z udziałem Mieczysława Dymnego, Stanisława Szczepańskiego i Tomasza Wawaka), „Nie Śpimy!” (wystawa zrealizowana w maju 2010 roku przez zespół kuratorski w składzie: Katarzyna Karwańska, Magdalena Nowak, Stanisław Welbel), a teraz my – „ŚPIMY” – pokazuje nie tylko zmęczenie matek, artystek, akademiczek, ale także zmęczenie wszystkich tych grup osobno.
Artystki: Dorota Kozieradzka, Irmina Staś, Anna Panek, Maryna Tomaszewska
Kuratorka: Marta Czyż
Grafika: Maja Żurawiecka
Wystawa jest częścią zadania badawczego „Matki”, realizowanego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.