Burger
Close
Otwarcie wystawy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie!

Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej to wystawa, której celem jest zapoznanie publiczności ze współczesną i historyczną sztuką zaangażowaną w aktywizm emancypacyjny, a także sztuką odwołującą się do kobiecych doświadczeń społecznych, politycznych i zawodowych. Wystawa przedstawia rozwój tych tendencji w czasach PRL-u, w okresie transformacji ustrojowej i we współczesnej Polsce. Jest z jednej strony eksperymentem w budowaniu międzypokoleniowych koalicji feministycznych, z drugiej zaś  analizuje sztukę feministyczną w Polsce, rozumianą jako wspólnota idei, aspiracji i praktyk. Nawiązuje w ten sposób do koncepcji historii jako wielogłosowej opowieści konstruowanej zawsze z perspektywy dzisiejszych zmagań, pytań i problemów, oraz bieżących wydarzeń.

Wystawa buduje otwarte archiwum artystycznej emancypacji i opowiada o sztuce feministycznej w Polsce poprzez trzy rozdziały odpowiadające strukturze galerii. W sekcji Sama siebie zaprezentowane zostały prace, które odwołują się do problemu kobiecego podmiotu w sztuce – zarówno tożsamości kobiety-artystki, jej usytuowania w patriarchalnym systemie sztuki,  a także wizualnej  reprezentacji kobiet. Artystki przechwytując i przekraczając istniejące narracje  o kobiecym podmiocie poruszają tematy takie jak ucieleśnienie, seksualność czy duchowość. Zaprezentowane prace demonstrują możliwości sztuki jako języka wizualnego zdolnego do wypowiedzenia doświadczeń osób identyfikujących się jako kobiety – ich seksualnych, politycznych i społecznych pragnień i spełnień.

ENG

We Want All of Life. Feminisms in Polish Art is an exhibition that aims to familiarize the public with contemporary and historical art involved in emancipatory activism, as well as art referring to women’s social, political and professional experiences. The exhibition presents the development of these tendencies in the times of the Polish People’s Republic, during the period of political transformation and in contemporary Poland. On the one hand, it is an experiment in building intergenerational feminist coalitions, and on the other hand, it analyzes feminist art in Poland, understood as a community of ideas, aspirations and practices. In this way, it refers to the concept of history as a polyphonic story always constructed from the perspective of today’s struggles, questions and problems, as well as current events.

The exhibition builds an open archive of artistic emancipation and tells about feminist art in Poland through three chapters corresponding to the structure of the gallery. The section By myself presents works that refer to the problem of the female subject in art – both the identity of the female artist, her positioning in the patriarchal system of art, and the visual representation of women. By intercepting and crossing existing narratives about the female subject, the artists address topics such as embodiment, sexuality, and spirituality. The works presented demonstrate the possibilities of art as a visual language capable of expressing the experiences of people identifying as women – their sexual, political, and social desires and fulfillments.

Osoby artystyczne | Artists: Magdalena Abakanowicz, Edna Baud, Anna Baumgart, Ewa Bloom Kwiatkowska, Agata Bogacka, Pamela Bożek razem z: Zaira Avtaeva, Khava Baskhanova, Liana Borchashvilli, Ayna Maltsagova, Zalina Tavgereeva, Makka Visengirieva, Karolina Breguła, Urszula Broll, Agnieszka Brzeżańska, Bogna Burska, Ewa Ciepielewska, Cipedrapskuad: Dominika Olszowy i Maria Toboła, C.U.K.T. Centralny Urząd Kultury Technicznej: Rafał Ewertowski, Mikołaj Robert Jurkowski, Artur Kozdowski, Jacek Niegoda, Maciej Sienkiewicz, Piotr Wyrzykowski, Martyna Czech, Iwona Demko, Marta Deskur, Monika Drożyńska, Olga Dziubak, Barbara Falender, Teresa Gierzyńska, efka_s (Ewa Potocka), Katarzyna Górna, Justyna Górowska, Aneta Grzeszykowska, Małgorzata Gurowska, Izabella Gustowska, Dobromiła Hada-Jasikowska, Elżbieta Jabłońska, Anna Janczyszyn-Jaros, Zuzanna Janin, Edka Jarząb, Marzena Kawalerowicz, Dominika Kowynia, Barbara Kozłowska, Katarzyna Kozyra, Elka Krajewska, Zofia Kulik, Ewa Kuryluk, Anna Kutera, Anka Leśniak, Zbigniew Libera, Natalia LL, Kasia Malejka, Cecylia Malik, Monika Mamzeta, Jolanta Marcolla, Małgorzata Markiewicz, Martyna Miller, Małgorzata Mirga-Tas, Magda Moskwa, Iwona Teodorczuk – Możdżyńska, Teresa Murak, Hanna Nowicka, Irena Nawrot, Dorota Nieznalska, Anna Okrasko, Paulina Ołowska, Anna Orbaczewska, Ewa Pachucka, Ewa Partum, Joanna Pawlik, Maria Pinińska-Bereś, Krystyna Piotrowska, Plenum Osób Opiekujących Się: Katarzyna Kania, Aleka Polis, Weronika Morawiec, Ada Adu Rączka, Anna Steller, Dorota Walentynowicz, Anna Witkowska, Dorota Podlaska, Eliza Proszczuk, Mariola Przyjemska, Joanna Rajkowska, Alicja Rogalska, Beata Rojek, Sonia Sobiech, Zofia Reznik, Marta Romankiv, Filipka Rutkowska, Jadwiga Sawicka, Ala Savashevich, Grupa Sędzia Główny: Aleksandra Kubiak i Karolina Wiktor, Jana Shostak, Aleksandra Ska, Agata Słowak, Alina Szapocznikow, Adela Szwaja, Teresa Tyszkiewicz, Wiola Ujazdowska, Dorota Walentynowicz i Karolina Majewska-Güde, Alicja Wahl, Bożena Wahl, Krzysztof Wodiczko, Zorka Wollny, Julia Woronowicz, Ewa Zarzycka, Agata Zbylut, Liliana Zeic, Alicja Żebrowska, Paweł Żukowski. Hanna Żuławska.

Performance’y na otwarcie wystawy | Performances for the opening of the exhibition: Ola Kozioł, Good Girl Killer: Anna Steller i Magda Jędra
Wernisaż | Opening: 18 października godz.18:00
Czas trwania wystawy | Exhibition open: 19 października 2024 – 31 stycznia 2025
Kolektyw kuratorski | Curatorial collective: SemFem: Anka Leśniak, Karolina Majewska-Güde, Paulina Olszewska, Agnieszka Rayzacher, Dorota Walentynowicz