english version below
Wernisaż | Opening : 03.04.2025, godz. 18.00
Czas trwania wystawy | Exhibition open: 04.04-25.05.2025
Kuratorka | Curator: Mariola Balińska
Identyfikacja wizualna | Visual Identification: Anna Witkowska
Edukacja | Education: Iwona Zając, Paula Nastały
Komunikacja i promocja | Comunication and Promotion: Alina Balcerek-Budźko
Wystawa Anny Orbaczewskiej „Głośna cisza” to prezentacja prac malarskich, rysunków oraz instalacji ułożonej z własnoręcznie malowanych farbą naszkliwną ceramicznych talerzy. Artystka w swojej twórczości często porusza tematy trudnych emocji wynikających z opresyjnych relacji rodzinnych. Sztuka staje się dla niej przestrzenią rozliczenia się z traumami i doświadczeniami emocjonalnych nadużyć. Choć tytuł wystawy sugeruje wymowną ciszę, intuicyjnie wyczuwamy, że w spojrzeniach sportretowanych kobiet kryją się historie pełne emocji, które wciąż czekają na właściwy moment, aby mogły zostać opowiedziane. W najnowszych obrazach dominuje głęboka czerwień – kolor miłości, bólu, krwi i ofiary, nadający całości wystawy wyraziste napięcie emocjonalne.
Na ekspozycji znajduje się cykl prac inspirowanych zapamiętanymi z dzieciństwa reprodukcjami obrazów Jeana-Honoré’a Fragonarda. Artystka poddaje refleksji sposób przedstawiania kobiet w malarstwie XVIII wieku, które najczęściej ukazywane są na tle krajobrazu, w otoczeniu adoratorów. Malarka dokonuje współczesnej reinterpretacji dzieł mistrza rokoka, dostrzegając obłudę świata pełnego blichtru i przepychu. Jej przewrotna inwersja, negatywne przedstawienie romantycznych scen rodzajowych, odwraca utarty porządek tamtej epoki, ujawniając powierzchowność i fałsz relacji międzyludzkich oraz podporządkowanie kobiet kanonowi idealnego piękna, będącego obiektem męskiego pożądania.
Istotną częścią wystawy jest zbiór kilkudziesięciu rysunków malowanych tuszem i akwarelą. Rysunki niczym kartki z pamiętnika, są osobistym zapisem napięć emocjonalnych, uwikłań w niebezpieczne relacje. Najczęściej pojawiają się na nich postacie kobiet, ale przedstawione są także relacje między kobietą a mężczyzną, mające często podtekst erotyczny. Podobne motywy pojawiają się na ceramicznych talerzach, gdzie przedmiot codziennego użytku staje się nośnikiem trudnych, niekiedy przemocowych historii. Przez ten cykl prac Orbaczewska sugestywnie podważa konwencjonalne wyobrażenia o poprawności relacji rodzinnych.
Twórczość Orbaczewskiej to labirynt pełen pułapek, niewidocznych połączeń i ukrytych blizn. Jej prace intrygują i niepokoją – nie tylko jako pojedyncze dzieła, ale także w kontekście wzajemnych dialogów między nimi. Przemilczane historie w świecie artystki nagle ożywają, są poddawane autorefleksji, która ma terapeutyczną moc wyzwolenia z opresji. Artystka uniwersalizuje przemilczane i spychane w niepamięć doświadczenia, przez co opowiedziana na wystawie historia nie jest tylko głosem jednej artystki, lecz staje się przeżyciem wielu kobiet, które doświadczyły przemocy.
Anna Orbaczewska (ur. 1974) zajmuje się malarstwem i rysunkiem, jest również autorką dekorowanych talerzy i kafli. Jest absolwentką Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze (1998) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (1999). Jej prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych, m.in. w: CSW ŁAŹNIA, Gdańsk (2021, 2006), BWA Zielona Góra (2020), CAP Kobe Studio Y3, Kobe (2018), Gdańska Galeria Miejska (2015, 2013), Austriackie Forum Kultury w Warszawie (2008), Society For Arts, Chicago (2004). Brała również udział w licznych wystawach zbiorowych w takich miejscach jak: A.I.R. Gallery, Nowy Jork (2022), Dom Norymberski, Kraków i Galeria Güntera Grassa, Gdańsk (2019); Muzeum Narodowe w Gdańsku (2019), lokal_30, Warszawa (2019), Triennale Rysunku Wrocław, BWA Wrocław Główny (2019), Gdańska Galeria Miejska (2018), Goa Chitra Museum, Goa (2014), CSW Łaźnia, Gdańsk (2013). Jest wielokrotną stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Prace artystki znajdują się w kolekcjach prywatnych oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej NOMUS w Gdańsku. W 2024 roku uczestniczyła w programie rezydencyjnym dla artystów w Residency Unlimited w Nowym Jorku, dzięki wsparciu finansowemu z Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Instytutu Adama Mickiewicza, Miasta Gdańska oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
________________________________________________________
Anna Orbaczewska
Loud Silence
Loud Silence showcases Anna Orbaczewska’s paintings, drawings, and an installation composed of ceramic plates, hand-painted with glazed paint. In her works, Orbaczewska often touches on difficult emotions stemming from oppressive family relationships. Art becomes for her a space for coming to terms with trauma and emotional abuse. Although the exhibition title might suggest an eloquent silence, we sense intuitively that the gazes of the portrayed women hide emotional stories that are still waiting for the right moment to be told. The most recent paintings are dominated by deep red – the colour of love, pain, blood and sacrifice – giving the exhibition a distinct emotional tension.
The exhibition includes a series of works inspired by reproductions of paintings by Jean-Honoré Fragonard, remembered by Orbaczewska from her childhood. She reflects on how women were depicted in 18th-century painting: usually set against a landscape and surrounded by admirers. The artist reinterprets the works of the Rococo master in a contemporary way, recognising the hypocrisy of the world’s glitz and glamour. Her disobedient inversion, her negative representation of Romantic genre scenes, reverses the established order of that era, revealing superficiality and falseness of human relationships and the subordination of women to the canon of ideal beauty, the object of male desire.
The key part of the exhibition is a collection of several dozen ink and watercolour drawings. Like pages from a diary, the drawings are a personal record of emotional tensions and entanglements in dangerous relationships. In most cases, they feature female figures, but they also depict relationships between a woman and a man, often with erotic overtones. Similar motifs appear on ceramic plates, where everyday objects become vehicles for difficult, sometimes violent stories. Through this series, Orbaczewska suggestively challenges conventional notions of appropriate family relationships.
Anna Orbaczewska’s oeuvre is a labyrinth full of traps, invisible connections and hidden scars. Her art intrigues and disturbs, both through individual works and in dialogues between each artwork. In her artistic world, silent stories suddenly come to life and are subjected to selfreflection, as its therapeutic power is capable of liberating from oppression. The artist adds universal dimension to silent and repressed experience; therefore, the story told in the exhibition is not merely one artist’s voice, but becomes relatable to many women who have experienced violence.
Anna Orbaczewska (b. 1974) works with painting and drawing, and is the author of decorated plates and tiles. She graduated from The Hague’s Royal Academy of Art (1998) and the Academy of Fine Arts in Gdańsk (1999). Her works have been presented in numerous solo exhibitions, including at LAZNIA Centre for Contemporary Art, Gdańsk (2021, 2006), BWA Zielona Góra (2020), CAP Kobe Studio Y3, Kobe (2018), Gdańsk City Gallery (2015, 2013), Austrian Cultural Forum in Warsaw (2008), or The Society for Arts, Chicago (2004). She has also participated in many group exhibitions in venues such as A.I.R. Gallery, New York (2022), Nuremberg House, Kraków, and Günter Grass Gallery, Gdańsk (2019); National Museum in Gdańsk (2019), lokal_30, Warsaw (2019), Wrocław Drawing Triennial, BWA Wrocław Główny (2019), Gdańsk City Gallery (2018), Goa Chitra Museum, Goa (2014), and LAZNIA Centre for Contemporary Art, Gdańsk (2013). She has received several grants from the Marshal of the Pomeranian Voivodeship and the Mayor of the City of Gdańsk. Her works can be found both in private collections and the NOMUS Museum of Modern Art in Gdańsk. In 2024, she participated in an art residency programme at Residency Unlimited, New York, thanks to the financial support of the Polish Cultural Institute in New York, the Adam Mickiewicz Institute, the City of Gdańsk and the Pomeranian Voivodeship Government. She lives and works in Gdańsk.