Burger
Close
Zapraszamy do Wrocławia na wystawę z udziałem wspaniałej Diany Lelonek 💛

Już 13 września we wrocławskim BWA odbędzie się otwarcie wystawy z udziałem Diany Lelonek! Ekspozycję o nazwie Jak rozmawiać z płanetnikami. Wystawa o wodzie, pogodzie i klimacie będzie można podziwiać do 10 listopada 2024.

Prace prezentowane na wystawie ukazują złożoność katastrofy klimatu, odnosząc się do zjawisk pogodowych i praktyk związanych z wodą. Za pomocą różnorodnych środków wyrazu – szklanych i ceramicznych obiektów, wideo, gry, tkanin i fotografii – artystki i artyści poruszają takie zagadnienia, jak regulacja rzek, dostęp do wody pitnej, modyfikacja pogody, oraz dotykają problemów społecznych związanych z wodą: nierówności, przestępczości i korupcji. Woda to wszakże nie tylko podstawa wszelkiego życia, ale również narzędzie wykorzystywane w konfliktach czy element konstytutywny wielu rytuałów i zwyczajów (religijnych oraz świeckich).

Celem wystawy jest zarysowanie problemów i zwrócenie uwagi na splątanie dziejących się na naszych oczach zjawisk zarówno w sferze przyrody (cykl hydrologiczny), jak i w obrębie polityki, życia społecznego, gospodarki, rolnictwa i technologii. „Opatrunki”, które nakładamy miejscowo, by złagodzić najbardziej palące problemy, okazują się przyczynami kolejnych nieszczęść. Lokalne decyzje mają wpływ na ludzi i miejsca oddalone o tysiące kilometrów. Każda ingerencja pociąga za sobą szereg zmian. Nikt nie wierzy już w moc płanetników czy innych istot nadprzyrodzonych, z którymi moglibyśmy negocjować, a jednak wciąż liczymy na cud, żyjąc w przekonaniu, że „jakoś to będzie”.

 

ENG

On September 13, the BWA in Wrocław will host the opening of an exhibition with the participation of Diana Lelonek! The exhibition titled How to Talk to the Weather Demons. An Exhibition on Water, Weather, and Climate will be open until November 10, 2024.

The works presented at this exhibition show the complexity of the climate crisis as it concerns weather changes and practices connected to water. Using a variety of media—glass and ceramic objects, a video, a game, fabrics, and photography—the artists raise such issues as river regulation, access to drinking water, weather modification, and social issues that go hand-in-hand with water: inequality, crime, and corruption. After all, water is not just a basis of all life, it is also a tool in conflicts and a constitutive part of many rituals and customs (religious and secular).

The exhibition provides no answers. Its aim is more to sketch out the problems and call attention to the weave of phenomena taking place before our eyes, both in nature (the hydrological cycle) and in politics, social life, economics, farming, and technology. The “bandages” we apply here and there to address the most urgent problems sometimes cause more misfortunes. Local decisions can affect people thousands of miles away. Every act of interference triggers a chain reaction. No one believes in the power of weather demons or other supernatural creatures anymore, there is no one to negotiate with, yet we keep counting on a miracle, conviced that “things will just work out.”

 

Osoby artystyczne | Artists: Kornelia Dzikowska-Demirska, Centrala (Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis), Marta Krześlak, Diana Lelonek, Cecylia Malik / Siostry Rzeki, Agnieszka Mastalerz i Michał Szaranowicz, Alicja Patanowska

Kuratorka | Curator: Joanna Glinkowska