Elodie Pong jedna z ważniejszych szwajcarskich artystek wideo, antropolożka i pisarka, urodziła się w Bostonie w rodzinie o azjatyckich korzeniach. Artystka jest związana z lokalem_30 od dwóch lat – w październiku 2008 roku zaprezentowała w naszej siedzibie w Warszawie swoją znakomitą pracę „After the Empire”. Film ten, pokazywany w 2010 roku w ramach Unlimited podczas Art Basel stanowi swoisty bricolage – kulturową układankę, remake kultowych scen filmowych, wystąpień i występów. W stworzonym przez Pong absurdalnym spektaklu Marilyn Monroe prowadzi dyskusję z Karolem Marksem, Elvis Presley usiłuje nawiązać kontakt z Myszką Minnie, a Martin Luter King wytańcowuje z leciwą Szwajcarką.
Również w swoim najnowszym, prezentowanym na obecnej wystawie filmie Post Scriptum (2009) artystka podejmuje grę z dobrze znanymi obrazami filmowymi, które tak głęboko wrosły w świadomość odbiorców, że stanowią rodzaj wizualnych klisz, ikon, do których odnosimy się w wyobraźni. We wnętrzu lokalnego sklepu ze starociami dwoje nastolatków odgrywa końcowe sceny znanych produkcji, takich jak “When Harry Met Sally”, “Psycho” or “Terminator 3”. Język jakim posługuje się autorka jest pełen metafor i swoistych rebusów, dzięki czemu widz staje się aktywnym uczestnikiem kreowanego przez artystkę spektaklu. Jednocześnie Pong, tak jak to czyniła w wielu wcześniejszych pracach, gra z niedopowiedzeniem pozostawiając otwartą kwestię interpretacji dzieła.
Druga praca, w której artystka kontynuuje temat końca, to Endless End(2009). Pong stworzyła specyficzny found footage, do którego realizacji użyła jedynie zaczerpniętych z wielu różnych filmów tablic z napisem The End/Fine/Fin. Powstało w ten sposób trwające ponad 6 minut dzieło składające się z samego zakończenia, nie rozwijające żadnej narracji czy myśli. A jednak każda z końcowych tablic niesie za sobą jakiś ślad filmu, jego cząstkę, poetykę, wspomnienie lub żal za tym czego się nie obejrzało; jak zwykle Pong nie opuszcza specyficzna mieszanka poczucia humoru i nostalgii. Artystka po raz kolejny korzysta z niezmierzonych zasobów współczesnej kultury, ale czerpiąc z tego dykcjonarza jest całkowicie świadoma subwersji swojego działania, co potwierdza tytuł jednej z jej wcześniejszych prac: We are knights on the trajectories of a post-everything era.
Elodie Pong, born in Boston/USA, lives and works in Zurich/Switzerland.
She is one of Switzerland’s leading video artists and has extensively shown her work in museums and art institutions internationally.
This is Elodie Pong’s second solo exhibition with the gallery lokal_30. In October 2008, she presented After the Empire in lokal_30 in Warsaw. “Fusing personal and collective history, After the Empire explores questions of identity in an era of copy-paste and post-modern appropriation culture. Who are we and what has made us what we are? Or: what or who do we pretend to be?” (from the text ofMirjam Varadinis, contemporary art curator at Kunsthaus Zurich).
This video was last presented at Art Unlimited in Art Basel this year.
In the current show organized in London (first solo show in England), lokal_30 presents two new videos of the artist.
Post Scriptum (2009), HD loop, 8 min.14, further questions and investigates changing values and shifting identities in the wake of globalization. Staged in a local vintage store, two teenagers re-enact the final scenes of well-known movies (such as “When Harry Met Sally”, “Psycho”, “The Woman Next Door” or “Terminator 3”). All seems to be borrowed – scripts, gestures and emotions, clothes and props. Thereby everything is open for re-interpretation.
On first sight, Endless Ends (2009), videoloop, 6 min.48, seems to be a nostalgic anthology of classic film clips featuring “The End.” This work’s main focus, however, is directed towards the endless world of the stories’ “negative space”, extending itself before and after these conclusions. Each scene’s final image carries some residual trace of the film that ran before, bearing its poetics, nostalgia, mystery or humour, provoking memories or just a feeling we missed something. And in such, the end per se is seen as nothing final, but as a marker of possibilities.
As viewers, we remain in a manner named in one of Pong’s earlier works as “knights on the trajectories of a post-everything era.”
Elodie Pong is represented by Freymond-Guth & Co Fine Arts in Zurich, Switzerland and lokal_30 Warsaw, London.
More information on www.elodiepong.net