Burger
Close
Liliana Zeic i Ewa Zarzycka: wystawa zbiorowa „Patrzcie na tę chwilę – jak drga” w Galerii Arsenał elektrownia
Patrzcie na tę chwilę
– jak drga
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej), Białystok
01.03.2024 – 28.04.2024
Wystawa w Galerii Arsenał z udziałem artystek i artystów z Polski, Ukrainy, Estonii, Czech dotyka problematyki wojny, energetyki, deimperializacji, ale także poszukiwania alternatywnych wzorów obyczajowych i nieprzepracowanej spuścizny ZSRR w kulturze, historii i życiu codziennym. Dzieła sztuki obecne na wystawie powstały w kontekście kształtowanym przez dyskursy polityki, gospodarki, debat tożsamościowych oraz spraw nieuznawanych za dziedzictwo, choć będących śladem pewnych wyborów i strategii. W polu sztuki proponowana problematyka zyskuje inną formę wyrazu, inne argumenty i być może dłuższy namysł.
Eksploatacja zasobów naftowych ZSRR pochodzących głównie z Chanty-Mansyjskiego Okregu Autonomicznego, Zachodniej Syberii i Jamalsko-Nienieckiego Okręgu Autonomicznego rozpoczęła się stosunkowo późno. Jeszcze w latach 60. XX wieku energię ZSRR czerpało z węgla, torfu, łupków i drewna. Pojawiające się petroruble pozwoliły na łatanie niedomagającej gospodarki, minimalny wzrost poziomu życia obywateli, wojskową rywalizację z USA, wojnę w Afganistanie i udział w wielu innych konfliktach wojskowych. Dziś dochody z ropy naftowej finansują rosyjską ludobójczą agresję w Ukrainie i inne interwencje militarne. Poddane ciśnieniu, temperaturze i bakteriom szczątki roślinne i zwierzęce, z których powstała ropa naftowa mogą być metaforą łączącą olej skalny z praświatem, ale też presją i naciskiem.
Tytuł „Patrzcie na tę chwilę – jak drga” zaczerpnięty został z tomu wierszy „Republika głuchych” Illi Kaminskiego. Poeta opowiada o okupacji małego miasteczka w Europie Wschodniej, która mogła zdarzyć się w zarówno w latach 40. wieku XX , jak i latach 20. wieku XXI.
zaproszone artystki i artyści:
Oleh Kalashnik, Pavel Klusák o Petrze Válku, Neeme Külm wraz z Maarja Kask, Ralf Lõoke, Ingrid Ruudi, Alfred Lenica, Katya Libkind, Ivan Melnychuk, Lada Nakonechna, Denys Pankratov, Mikołaj Smoczyński, Anna Scherbyna & Liliana Zeic, Ivan Svitlychnyi & Lera Polanskova, TanzLaboratorium, Wall Evidence (@wallevidence), Ivan-Valentyn Zadorozhnyi, Ewa Zarzycka & Yaroslav Futymskyi
kuratorka: Anna Łazar
projekt przestrzeni: Ivan Melnychuk
produkcja: Ewa Chacianowska, Yulia Kosterieva
promocja: Gabriela Owdziej, Piotr Trypus
identyfikacja wizualna: Tomek Pawluczuk
foto: Pankratow Denys, Bez tytułu, 2022, rysunek, węgiel na papierze, 14,8 cm z 21,0 cm